De woonruimteverdeling en toewijzingscriteria

Woningstichting Berg en Terblijt verhuurt woningen in de sociale huursector, met een maximale huurprijs van € 710,68.

Toewijzing
Om voor een woning van de woningstichting in aanmerking te komen moet u als woningzoekende staan ingeschreven bij de woningstichting.
Hoe u zich kunt laten inschrijven als woningzoekende bij de woningstichting kunt u op deze website  onder de rubriek “Huren” bij de keuze “Inschrijven als woningzoekende” lezen.

Nadat u via de website het inschrijfformulier hebt verzonden en u de betaling van de € 45,-- administratiekosten hebt verricht, ontvangt u van de woningstichting een bevestiging van uw inschrijving. Deze bevestiging is voorzien van uw inschrijfnummer. Met dit nummer kunt u te allen tijde informatie over uw inschrijving opvragen bij de woningstichting.

Indien u geen beschikking heeft over internet kunt u via ons telefoonnummer 043 60 40 854 een inschrijfformulier opvragen. Wel moet u dan zelf het inschrijfgeld van € 45,-- overmaken op de bankrekening die op het inschrijfformulier vermeld staat.
Alle vrijkomende woningen worden middels een publicatie in het huis-aan-huis blad Markant bekend gemaakt. Tevens worden alle vrijkomende woningen gepubliceerd op de website van de woningstichting www.woningstichtingbergenterblijt.nl onder de rubriek “Woningaanbod”.

Indien u in aanmerking wilt komen voor een vrijkomende woning kunt u zich op de website daarvoor aanmelden, door middel van het aanmeldformulier onder de ‘klik hier’ knop welke bij de publicatie bij de rubriek “Woningaanbod” staat vermeld.
Indien u echter op dat moment nog niet als woningzoekende bij de woningstichting staat ingeschreven moet u zich, om überhaupt in aanmerking te kunnen komen, alsnog inschrijven als woningzoekende. Zoals hierboven aangegeven kan dit op de website onder de rubriek “Huren” bij de keuze “Inschrijven als woningzoekende”.

Van alle ontvangen aanmeldingen voor een vrijkomende woning wordt beoordeeld wie voor de betreffende woning in aanmerking komt. In beginsel is dit de woningzoekende die het langste als zodanig bij de woningstichting staat ingeschreven.
Van belang is ook dat de woningzoekende voldoet aan de toewijzingscriteria voor de betreffende woning, zo wordt bijvoorbeeld een eengezinswoning niet toegewezen aan gezinnen zonder kinderen. Of zoals een specifieke ouderenwoning niet aan personen jonger dan 55 jaar wordt toegewezen.

Wettelijke regels voor toewijzing sociale huurwoningen
Tevens moet u voldoen aan de geldende wettelijke regels en bepalingen voor toewijzing van sociale huurwoningen. Zo mag het (gezamenlijk) inkomen voor mensen tot 65 jaar niet meer bedragen dan € 36.165,- per jaar. En is het, conform de huidige wetgeving, niet toegestaan om aan mensen met een (gezamenlijk) inkomen van maximaal € 30.150,- een té dure woning toe te wijzen. (Bij eengezinswoningen betreft dit woningen met een huurprijs van meer dan € 635,-- en bij appartementen meer dan € 592,--)

Bij de toewijzing kunnen er echter ook omstandigheden zijn die het noodzaken om van de basisregel van toewijzing aan de langst ingeschreven woningzoekende af te wijken, dit geldt echter alleen indien de specifieke situatie dit rechtvaardigt.
Tevens kan, indien noodzakelijk, van alle vrijkomende woningen een klein deel rechtstreeks door de woningstichting worden toegewezen aan een specifieke doelgroep woningzoekenden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij de verplichte huisvesting van statushouders of andere probleemsituaties.

In het geval dat de vrijkomende woning vanuit de kandidatenselectie aan u kan worden toegewezen ontvangt u hiervan een concrete aanbieding met alle informatie omtrent de woning en de verdere procedure.

Wij adviseren u ook regelmatig de website van de woningstichting te raadplegen voor eventuele nieuwe mededelingen met betrekking tot de woningtoewijzing en de bekendmaking van vrijkomende woningen